Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Kraków vs. mgła. ILS III w 2026

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
30-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Kraków vs. mgła. ILS III w 2026
fot. Kraków Airport
Wpływ mgły na funkcjonowanie portu lotniczego Kraków w miesiącach jesienno-zimowych jest duży. Sytuacja operacyjna w tym okresie może poprawić się w 2026 roku, kiedy na obecnej drodze startowej zainstalowany zostanie najwyższej-klasy system naprowadzania samolotów. ILS cat. III pozwoli na realizację operacji w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych.

Ostatni weekend był dla krakowskiego portu lotniczego im. Jana Pawła II „najtrudniejszym w historii”. W sobotę zrealizowano 42 operacje, a przekierowanych i odwołanych lotów było aż 150. W niedzielę sytuacja się „poprawiła”, gdyż obsłużono 180 rejsów przy anulacji zaledwie 58. Na tak kiepskie wyniki operacyjne wpłynęła gęsta mgła, która ograniczyła widzialność do kilkudziesięciu metrów, a brak systemu ILS cat. III w Balicach uniemożliwia realizację operacji w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych.

Sobota dla portu w Krakowie miała być szczęśliwa, gdyż przewidywano, że w godzinach porannych obsłużony zostanie 11-milionowy-pasażer. Pobicie własnego rekordu pasażerskiego możliwe było dopiero w niedzielny wieczór. Wpływ mgły na funkcjonowanie lidera wśród portów regionalnych jest zbyt duży, więc zarząd lotniskowej spółki postanowił działać zaradczo. W 2026 roku na obecnej drodze startowej powinien zostać zainstalowany system ILS cat. III, gdyż nie jest pewne, czy w 2025 roku uda się uzyskać zgody administracyjne na budowę nowej drogi startowej. Lotnisko jest w stanie ponieść dodatkowe koszty, które wynikają z niezbędnych inwestycji infrastrukturalnych, takich jak np. dogęszczanie świateł na drodze startowej.

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach zwleka z wydaniem decyzji środowiskowej, gdyż lotniskowa spółka jako inwestor była już kilkukrotnie wzywana do uzupełnienia i poprawienia raportu oddziaływania inwestycji na środowisko naturalne. Batalia administracyjna trwa już prawie dekadę, a najlepszym lekarstwem na przeprawy z organem administracji rządowej jest specustawa, lecz prezes Kraków Airport nie jest chętny do skorzystania z takiej opcji. – To rodzi kłopoty natury formalnej. Poza krajowym ustawodawstwem mamy też porządek unijny. Nie wykluczamy tego, ale rodzi to pewne ryzyka, jeśli chodzi o kwestie unijne. Nie wykluczamy pójścia tą drogą, ale tylko wtedy, gdy będziemy pewni jej finiszu – wyznał Łukasz Strutyński w rozmowie z Radiem Kraków.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków zbuduje tymczasowy terminal pasażerski

Infrastruktura i lotniska

Kraków zbuduje tymczasowy terminal pasażerski

Mateusz Kieruzal 30 grudnia 2024

Kraków Airport: Już 10 mln pasażerów w tym roku! To regionalny rekord

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Kraków zamknięte? To rozwiązanie ostateczne

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Kraków zamknięte? To rozwiązanie ostateczne

Mateusz Kieruzal 30 października 2024

Kraków: Strutyński nowym prezesem, Kardasiński w zarządzie

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Niepewna przyszłość nowej drogi startowej!

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Nowa Rada Nadzorcza. Ilków przewodniczącym

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Kraków zbuduje tymczasowy terminal pasażerski

Infrastruktura i lotniska

Kraków zbuduje tymczasowy terminal pasażerski

Mateusz Kieruzal 30 grudnia 2024

Kraków Airport: Już 10 mln pasażerów w tym roku! To regionalny rekord

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Kraków zamknięte? To rozwiązanie ostateczne

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Kraków zamknięte? To rozwiązanie ostateczne

Mateusz Kieruzal 30 października 2024

Kraków: Strutyński nowym prezesem, Kardasiński w zarządzie

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Niepewna przyszłość nowej drogi startowej!

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Nowa Rada Nadzorcza. Ilków przewodniczącym

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5